Cum poate un program de corporate compliance proteja o companie?

8 mart. 2016
1 vot, medie: 1,00 din 51 vot, medie: 1,00 din 51 vot, medie: 1,00 din 51 vot, medie: 1,00 din 51 vot, medie: 1,00 din 5 (1 votes, average: 1,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 631
 

Abonament PREMIUM gratuit pentru 30 de zile!

Odată cu trecerea la etapa UNIVERSUL JURIDIC PREMIUM atingem demersul inițial anunțat încă de la lansarea proiectului: accesul contra-cost pentru beneficiile PREMIUM. Demersul este necesar pentru susținerea unui conținut de calitate!

Vreau detalii!

Noi rămânem aceiași ca până acum! Veți beneficia de aceleași știri certificate editorial, editoriale de substanță, opinii punctuale și articole de specialitate, știri din domeniul juridic și reportaje cu care v-am obișnuit încă de la început!

4 ani de la intrarea în vigoare a noilor coduri penale - Bucureşti
🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În cursa lor pentru optimizarea structurilor de cost companiile au pus și vor continua să pună mereu într-un plan secund acele tipuri de activități care nu generează un venit imediat. Cu toate acestea, care este rentabilitatea unei afaceri dacă banii derivați din activități primare, precum vânzări crescute, se pot pierde ulterior din cauza neconformării la legile și reglementările aplicabile în piața națională sau globală?

De aceea, managementul companiilor nu trebuie să piardă din vedere acele activități mai puțin cuantificabile în raportările performanței economice, dar al căror impact global asupra cifrelor de afaceri poate fi totuși substanțial. Printre aceste se numără și derularea unui program eficient de corporate compliance.

Un program de compliance presupune existența unui set intern de proceduri menite să împiedice acțiuni, atât ale managementului, cât și ale angajaților fără funcții de conducere, care ar putea da naștere unor încălcări ale legii și, astfel, unor dosare civile sau penale. În cazul în care acestea totuși se produc, un program de compliance eficient poate restrânge responsabilitatea juridică a companiei, protejând interesele și salvând astfel integritatea stakeholderilor neimplicați în fapta penală, a clienților, partenerilor strategici sau angajaților săi.

Back to Law School (sem. II) by UJmag.ro

O politică internă de compliance trebuie urmată indiferent de țara unde compania își desfășoară activitatea. Devine imperios în cazul în care compania este prezentă în țări ce înregistrează un grad ridicat de corupție și unde, spre exemplu, i se poate cere mită pentru a-și putea desfășura activitatea comercială sau pentru a câștiga anumite contracte.

Nevoia acută a unor astfel de programe de salvgardare a devenit evidentă în ultimii ani și în România datorită unor dosare cu rezonanță din justiție. Cu toate acestea subiectul rămâne în mare măsură unul de nișă, fiindu-i acordată o atenție minimală. Alexandru Lazăr, partener al casei de avocatura spaniole IntLaw și Director Academic al programului de Master în Compliance în cadrul ISDE, alături de Simona Pirtea, Managing Associate al firmei de avocatură Bulboacă și Asociații, subliniază importanța unui program de corporate compliance pentru companiile care activează pe piața locală.

Cum se poziționează România în materie de Corporate Compliance?

(AL): Încă nu exista obligația directă sau indirectă din punct de vedere legal. Compliance în România este aplicat doar în companii din sectoare reglementate (bancar, asigurări etc.) și la companii cu origini în țări cu tradiție în acesta materie (SUA, UK, Australia).

Pentru a încuraja întreprinderile să aibă sisteme de Compliance trebuie luate doua măsuri:

(1) reglementată materia de Compliance și nevoia de a insera sisteme de Compliance în structura persoanelor juridice (nu doar companii comerciale ci tuturor persoanelor juridice: asociații, fundații, cooperative, partide etc.);

(2) sistemul juridic să dea un plus persoanelor juridice ce adopta un sistem eficient de corporate Compliance. În țările cu tradiție de Compliance (SUA, UK, Spania etc.) acest plus este că persoana juridică este scutită de răspundere penală dacă are un program eficient pus în aplicare.

(SP): Exceptând sectorul bancar și multinaționalele, prevenția și implicit compliance-ul nu reprezintă o prioritate pentru societățile din România. Astfel, foarte mulți manageri nu vad avantajele imediate pentru business și, din rațiuni de costuri sau timp, amână sau ignoră implementarea unor programe de compliance. Însă, de foarte multe ori, aceasta amânare poate duce la pierderi semnificative, atât de capital cat si de imagine, sau chiar la implicarea companiilor și a administratorilor/asociaților/acționarilor în dosare penale.

Fiind avocat de drept penal, am văzut situații în care s-ar fi putut evita implicarea administratorilor și/sau a companiei în dosarul penal dacă ar fi fost luate măsuri în sensul prevenției penale și ar fi fost implementate la nivelul companiei proceduri stricte și politici antifraudă și anticorupție și un control eficient pe modul de aplicare al acestora.

Cu siguranța, programele de compliance vor deveni o prioritate și la nivelul societăților românești când vor exista obligații legale și, mai ales, când vor fi reglementate avantajele (ex: limitarea răspunderii penale sau exonerarea persoanei juridice în cazul existenței unui program eficient de compliance).

Însă, în ultima vreme, am observat o deschidere a managementului companiilor pentru a acționa preventiv și pentru a implementa sisteme de corporate compliance. Probabil acest lucru se întâmplă și din cauza multitudinii de dosare penale în toate industriile și a riscurilor generate de acestea.

Statele occidentale sunt pioneri în Corporate Compliance – cum se explică acest lucru?

AL: Motivul este existenta unui cadru legal comprehensiv, atât „hard law” (norme emise de catre stat), cât și „soft law” (principii internaționale, recomandări etc.) ce se aplică la aceasta materie.

În altă ordine de idei, a avea un program de Compliance eficient dă valoare companiei în două moduri:

(1) daca vrei să vinzi compania, responsabilitatea penală rămâne cu compania. Deci cumpărătorul va oferi un preț mai bun pentru compania ce are un sistem eficient. Asta îi oferă siguranța că acea companie este scutita de răspundere penală. Practic creste valoarea de vânzare sau o scade daca societatea nu are un sistem de Compliance.

(2) daca vrei să joci pe piața globală trebuie să ai un program eficient de Compliance. Companii din țări cu tradiție în Compliance încep să impună asta colaboratorilor din alte țări, iar cei care nu au compliance pot astfel pierde clienți si operațiuni internaționale. Acest efect are o explicație juridică.

Luam drept exemplu Spania, unde compania X raspunde penal pentru faptele comise de către prestatorii săi de servicii dacă aceștia comit delicte si compania X are beneficii. Compania X fabrica haine, are nevoie sa faca outsourcing si folosește compania Y. Aceasta din urma folosește copii sau mana de lucru clandestina (emigranți fara permis de ședere etc). In acest caz indirect compania X beneficiază indirect din activitatea delictuală a Y si va raspunde legal. Din aceste motive, companiile din Spania au mare grija pe cine aleg ca furnizor de produse/servicii si încep sa ceara furnizorilor sa aplice programe de Compliance pentru a elimina riscurile penale. Prin urmare, daca o firmă locală dorește sa aibă relații comerciale cu companii din tari in care Compliance este uzual, ar trebui sa se gândească serios ca este momentul sa faca implementeze un program de compliance.

SP: Această deschidere are la bază doua motive: reglementarea compliance-ului și o cultură a prevenției pe care țările occidentale o au și care la noi este doar la început.

Mi-aș dori însă, ca în ciuda lipsei unor reglementari în domeniu în acest moment în România, să fim cu un pas înainte și companiile românești să acționeze strategic, cu viziune și preventiv.

Având în vedere legislația europeană, măsurile pe care le iau companiile străine și multinaționale în domeniul Corporate Compliance-ului și chiar intenția unor standardizări pe politici antifraudă și anticorupție, aplicate atât companiilor, cât și clienților și furnizorilor acestora, ar fi in interesul societăților românești să acționeze în acest sens, chiar în lipsa unei reglementari actuale.

Există sprijinul necesar din partea instituțiilor locale?

AL: În momentul de fața, în România, in special în sistemele reglementate există. Dar este obligația jucătorilor de pe piața și a juriștilor să cerem să se reglementeze acest aspect în cât mai multe domenii. Dacă se va face acest pas, vom asista la un grad mai mare de transparență și profesionalism. Jucătorii de pe piața românească vor fi mai buni profesioniști, iar cei “amatori” vor fi treptat eliminați deoarece ceilalți actori vor refuza să intre în tranzacții cu ei din cauza lipsurile lor în materie de Compliance.

SP: Îmbucurător este că importanța prevenției și a unui program eficient de compliance este susținută și la nivelul autorităților românești. Astfel, în cadrul unor evenimente de Compliance care au avut loc recent, s-a subliniat ca pentru viitor, inclusiv în cadrul dosarelor penale, se va analiza daca și în ce mod persoanele juridice au acționat preventiv și diligent pentru a împiedica săvârșirea unor infracțiuni. Acesta poate fi un indiciu că exista o deschidere a instituțiilor acreditate în acest sens.

Dar mai mult decât atât, trebuie să existe un interes și o implicare directă și din partea ”privată”. Interesul este atât al statului – ca societățile care funcționează în România să aibă business-uri curate și viabile care să susțină economia națională -, cât și a companiilor private – de a se proteja și acționa eficient și profitabil, fără interferența unor aspecte care să le aducă un prejudiciu financiar sau de imagine.

În data de 15 martie 2016, începând cu ora 10:00, firmele de avocatura IntLaw și Bulboaca și Asociații organizează un eveniment dedicat subiectului Corporate Compliance. Acesta este adresat mediului de afaceri local, iar în rândul reprezentanților companiilor care deja și-au anunțat participarea se află nume importante ale multinaționalelor prezente pe piața din Spania și România. Înscrierea este liberă, dar în limită locurilor disponibile. Cei care doresc șă participe sunt rugați să se înscrie până pe 11 martie la adresa de email: [email protected]

Program

10:00-10:30 Compliance în România: situația actuală și pași de făcut;
10:30-11:00 Beneficiile unui sistem eficient de Compliance;
11:00-11:30 Consecințele lipsei unui program de compliance. Răspundere penală a societății și a reprezentanților acesteia;
11:30-12:00 Poziția adoptată pe 16.01.2016 de Ministerul de Justiție al Spaniei în legătură cu delictul de corupție de funcționar străin săvârșit de companiile spaniole în străinătate;
12:00-12:30 Q&A;
12:30-13:00 Sesiune networking.

Cum poate un program de corporate compliance proteja o companie? was last modified: martie 8th, 2016 by Universul Juridic

Despre autor:

Universul Juridic

Universul Juridic

UniversulJuridic.ro reprezintă doar o mică parte din proiectul final ale cărui conținut și funcționalități vor fi într-o continuă dezvoltare, în funcție de necesitățile și dorințele dumneavoastră.

Abonează-te la newsletter