Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2015 asupra iniţiativei legislative a cetăţenilor intitulată „Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii”

9 Feb 2015
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 1283

Despre

  • M. Of. nr. 95 din 5 februarie 2015
  • Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2015
  • Iniţiativa legislativa a cetăţenilor intitulată „Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii”

Recomandări

 

Abonament PREMIUM gratuit pentru 30 de zile!

Odată cu trecerea la etapa UNIVERSUL JURIDIC PREMIUM atingem demersul inițial anunțat încă de la lansarea proiectului: accesul contra-cost pentru beneficiile PREMIUM. Demersul este necesar pentru susținerea unui conținut de calitate!

Vreau detalii!

Noi rămânem aceiași ca până acum! Veți beneficia de aceleași știri certificate editorial, editoriale de substanță, opinii punctuale și articole de specialitate, știri din domeniul juridic și reportaje cu care v-am obișnuit încă de la început!

Back to Law School (sem. II) by UJmag.ro
🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În M. Of. nr. 95 din 5 februarie 2015, s-a publicat, Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2015 asupra inițiativei legislative a cetățenilor intitulată „Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii” (republicată în M. Of. nr. 345 din 18 mai 2011).

Dispoziții incidente

Curtea Constituțională verifică îndeplinirea condițiilor pentru exercitarea inițiativei legislative de către cetățeni. Astfel, constată că sunt incidente dispozițiile art. 74 alin. (1) și (2) din Constituție (M. Of. nr. 767 din 31 octombrie 2003), care prevăd că inițiativa legislativă aparține și „(1) […] unui număr de cel puțin 100.000 de cetățeni cu drept de vot. Cetățenii care își manifestă dreptul la inițiativă legislativă trebuie să provină din cel puțin un sfert din județele țării, iar în fiecare din aceste județe, respectiv în municipiul București, trebuie să fie înregistrate cel puțin 5.000 de semnături în sprijinul acestei inițiative.

(2) Nu pot face obiectul inițiativei legislative a cetățenilor problemele fiscale, cele cu caracter internațional, amnistia și grațierea”.

Conferinta raspunderea executorului judecatoresc

Sub aspectul competenței Curții, sunt, de asemenea, aplicabile dispozițiile art. 48 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (republicată în M. Of. nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modif. ult.) și dispozițiile art. 7 din Legea nr. 189/1999 privind exercitarea inițiativei legislative de către cetățeni (republicată în M. Of. nr. 516 din 8 iunie 2006, cu modif. ult.), care, utilizând aceiași termeni, stabilesc obiectul verificării pe care Curtea o întreprinde în exercitarea atribuției sale constituționale.

Art. 48 din Legea nr. 47/1992 are următorul cuprins: „Curtea Constituțională, din oficiu sau pe baza sesizării președintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat inițiativa legislativă a cetățenilor, se pronunță asupra:

a) caracterului constituțional al propunerii legislative ce face obiectul inițiativei cetățenilor;

b) îndeplinirii condițiilor referitoare la publicarea acestei propuneri și dacă listele de susținători sunt atestate de către primarii unităților administrativ-teritoriale ori de către împuterniciții acestora;

c) întrunirii numărului minim de susținători pentru promovarea inițiativei, prevăzut la art. 74 alin. (1) sau, după caz, la art. 150 alin. (1) din Constituție, republicată, precum și asupra respectării dispersiei teritoriale în județe și în municipiul București, prevăzută de aceleași articole”.

Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 189/1999, republicată, cu modificările ulterioare, are un conținut identic, cu excepția tezei ultime a lit. b), care cuprinde sintagma „sunt atestate potrivit art. 5” corespunzător celei din art. 48 lit. b) din Legea nr. 47/1992 – „sunt atestate de către primarii unităților administrativ-teritoriale ori de către împuterniciții acestora”.

Potrivit art. 5 alin. (1) și (3) din Legea nr. 189/1999, republicată, cu modificările ulterioare:

(1) Atestarea calității de cetățean cu drept de vot și a domiciliului susținătorilor se face de către primarul localității fie personal, fie, în localitățile urbane, și prin funcționarii primăriei împuterniciți de primar în acest scop. Atestarea se face prin verificarea listei de susținători, iar în ceea ce privește domiciliul, în colaborare cu organul local de poliție, dacă este cazul.

[…]

(3) Atestarea de către primar a listei de susținători se face prin semnătura persoanei care a efectuat controlul, cu indicarea actului de împuternicire, dacă este cazul, și a datei când s-a făcut atestarea, precum și prin aplicarea ștampilei. Dacă primarul a solicitat sprijinul organului local de poliție, va semna și reprezentantul acestuia, cu precizarea aspectelor pe care le-a verificat. Semnătura se aplică pe ultima copertă a dosarului cuprinzând listele verificate, aflat la comitetul de inițiativă, după ce a fost confruntat cu cel depus la primărie. Aspectele neatestate se elimină din listă, făcându-se aplicarea dispozițiilor art. 4 alin. (3).”

Hotărârea nr. 1/2015
 
Prin Hotărârea nr. 1/2015, Curtea Constituțională constată că inițiativa legislativă a cetățenilor intitulată Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii îndeplinește condițiile prevăzute de art. 74 alin. (1) și (2) din Constituție, cu excepția alin. (3) al art. 211 introdus prin pct. 9 al propunerii legislative, care reglementează o normă cu caracter fiscal.

Hotărârea Curții Constituționale nr. 1/2015 asupra inițiativei legislative a cetățenilor intitulată „Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii” was last modified: februarie 27th, 2015 by Redacția ProLege

Recomandări

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter